De grote wielerronde



De grote wielerronde
De grootste wielerronde van het jaar is begonnen.  Vroeger zag ik de tour als  één grote brij van renners in een prachtig landschap. Ik vond het leuk, maar snapte er eigenlijk helemaal  niks van.  Natuurlijk omdat ik geen  idee had van het teamwerk dat er nodig is, van de specialiteiten van de wielrenners, en van de plannen die er vooraf gesmeed worden. Als je weet hoe het spel werkt en hoe het truienklassement in elkaar zit dan gaat er een wereld voor je open. Voor mij zijn de wielerrondes tegenwoordig een feest om naar te kijken. Voor diegenen die de wedstrijd van het jaar ook als één grote wielerbrij zien,  hier de uitleg voor dummies

Wielrennen is een teamsport. Het kan niet vaak genoeg gezegd worden. In alle rondes wordt er met ploegen gereden. Denk bijvoorbeeld  aan Jumbo Visma, Ineos en Movistar. De Tour is namelijk veel te zwaar om alleen te  winnen. Bijna elke ploeg heeft een kopman,  ook wel de klassementsrenner genoemd. Zo'n kopman beheerst  alle diciplines: sprinten, klimmen, vlak rijden, tijdrijden. Hij is de allrounder. Voorbeelden hiervan  zijn Tadej Pogačar, Primož Roglič en Geraint Thomas. 
Een klassementsrenner kan de ronde winnen. Maar niet alleen. Daarvoor hebben zij mensen nodig waar ze bijvoorbeeld bij in het wiel kunnen rijden. Achter iemand rijden is namelijk minder vermoeiend. Diegene houd je uit de wind, je hoeft bijvoorbeeld  maar 70% van de energie te leveren. Klassementsrenners zitten daarom veelal in het peloton (grote groep renners) om krachten te sparen. De helpers zorgen ook voor bidonnen en eten waar nodig. Ze worden ook wel oneerbiedig "knechten" genoemd. Terwijl ze onmisbaar zijn voor het succes van een ploeg. 
Bij een grote ronde kijk je  naar meerdere wedstrijden in één. Natuurlijk is er dé grote wedstrijd die drie weken duurt en  waarbij het draait om de einduitslag. Daarnaast heb je nog verschillende klassementen zoals de bolletjestrui, deze is voor de winnaar van het bergklassement. De groene trui , voor de winnaar van het puntenklassement. Deze trui verdien je met punten die je met tussensprints tussendoor en bij de finish kunt verdienen En last but not least, de  witte trui  voor  de beste rijder onder de 25. En dan is er nog in elke etappe de strijdlustigste renner,. Dit kan bijvoorbeeld  de wielrenner zijn die voortijdig ontsnapt. Hij mag met een  rood rugnummer rijden de volgende dag.  Ook kijken we elke dag naar de winnaar van  de dagzege.  Bij de dagzege wordt van tevoren al gekeken of het een finish wordt die kan eindigen in  een sprint of bijvoorbeeld  een finish die eindigt bergop. Dan is het zaak om je specialisten in stelling te brengen. Sprinters zijn speciale renners. Explosief en tactisch behendig. Hun discipline is behoorlijk gevaarlijk. Recent voorbeeld hiervan is het ongeluk van Fabio Jacobsen waaraan een andere sprinter Dylan Groenewegen mede schuldig was. Het is duwen voorin en op het laatst moet je op je lijn blijven.  Klimmers zijn ook een speciale groep renners. Het zijn de lichtgewichten. Let maar eens op. Je herkent ze vaak aan hun dunne armpjes. Ook zijn er speciale tijdrijders. Dit is een individueel onderdeel. Met speciale helmen en wielerpakken zien ze er uit als space invaders.  Tom Dumoulin  was  een super goeie tijdritspecialist. En dan zijn er nog de renners die goed kunnen "beuken" . Zij kunnen bijvoorbeeld op een "vlucht" (ontsnapping uit het peleton) heel lang afzien. Denk bijvoorbeeld aan een renner als Bauke Mollema. De tactiek van een ploeg  hangt helemaal af van het doel van de ploeg. Ga je voor het eindklassement, dagzeges of één van de andere truien. Dus naast alle wedstrijden in één probeer je ook te gissen waar een ploeg voor gaat. 
Soms is dat heel duidelijk. Maar niet altijd omdat b.v een renner minder presteert vanwege  een blessure of een gebrek aan motivatie. Er zijn ook ploegen die rijden met meerdere kopmannen. Zij zaaien soms op die manier verwarring. Tot zover. Ik ben vast nog iets vergeten. Er valt ook zoveel te zien. 

Bon! Dat waren de mannen! 
Bij het vrouwenwielrennen is het overduidelijk wie de sterkste is. Onze Annemiek van Vleuten. Ze won de Giro Donne (ronde van Italië) voor vrouwen en gaat nu voor die ander trui in de Tour de France Femmes. Jazeker! Annemiek gaat dit jaar voor geel! You go girl! 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Opgravingen

Huisvlijt 7

War on Gaza